
Stockholmarnas lunchfavorit siktar framåt.
TORS, 3 FEBRUARI 2022
Måltidskedjan Panini Internazionale har legat i framkant sedan starten i början av 90-talet med nyskapande lösningar, ett starkt fokus på hållbarhet och råvaror av högsta kvalitet. Med en ny digital plattform och ett långsiktigt samarbete med en ledande coffee shop-kedja stod de väl rustade för fortsatt tillväxt och expansion. Men så kom coronapandemin och försäljningen avstannade som över en natt. Efter drygt två tuffare år blickar nu Mikael Sköldmark och bröderna Constantinou vidare mot nya marknader.
Det är lätt att förstå varför Panini, med sina hälsosamma måltider, är många stockholmares favoritlunchställe och har varit det sedan starten för 30 år sedan. På menyn finns rätter som långkok och misobakad aubergine och inspirationen kommer från både street food och högklassiga restauranger.
I dag finns Panini på 25 ställen runt om i Stockholm och drivs av de fyra matpassionerade grundarna, bröderna Constantinou – och Mikael Sköldmark som hamnade i bolaget lite som av en lyckosam slump.
– Som tonåring arbetade jag i kiosken på en golfklubb, där jag träffade bröderna Constantinou. Jag behövde ett nytt jobb och de erbjöd mig en tjänst i butiken på Drottninggatan. Sedan dess har det rullat på, säger Mikael Sköldmark som sedan 20 år tillbaka är delägare i Panini.

Corpia var snabba med att fatta ett beslut eftersom den administrativa delen, som vilket underlag man måste lämna in, var så mycket enklare jämfört med en vanlig bank.”
Nyckeln bakom bolagets framgångar har varit långsiktighet och ett starkt fokus på hållbarhet. Hållbarhetstänket går som en röd tråd genom allt från val av råvaror och förpackningar till transporter.
– Att arbeta hållbart har varit inbyggt i vår affärsidé sedan starten. Det är otroligt viktigt och vi vill att varje medarbetare ska känna stolthet över att vara en del av Panini och allt det vi gör. Vi började rädda mat från att slängas genom olika initiativ redan 1999 och nyligen lanserade vi ett pantsystem på våra måltidsförpackningar för att öka det cirkulära systemet.
Panini hade precis inlett ett långsiktigt samarbete med en ledande coffee shop-kedja, öppnat ytterligare en etablering och lanserat en ny digital plattform när coronapandemin slog till med full kraft och den dagliga lunchruschen avstannade som över en natt.
– 97,7 procent av vår verksamhet består av take away luncher och nästan alla våra etableringar ligger i city. Omsättningen gick i princip från 100 till tio procent på bara några dagar. Vi blev extremt hårt drabbade, berättar Mikael Sköldmark.
För att få hjälp med att bland annat överbrygga det glapp som uppstod mellan kostnader och intäkter vände sig företaget till Corpia.
– Corpia var snabba med att fatta ett beslut eftersom den administrativa delen, som vilket underlag man måste lämna in, var så mycket enklare jämfört med en vanlig bank. Vi har behövt pengar till att betala allt från löner till hyror. Nu ser vi att vi kan vi ta oss igenom krisen.
Trots tuffa tider ser Mikael Sköldmark ljust på framtiden och bolagets fortsatta expansion:
– Framåt vill vi täcka stora delar av Sverige och även etablera oss på nya marknader.
Darför valde vi att låna ut pengar till Panini Internazionale
Vi är imponerade av entreprenörernas långa erfarenhet och förmåga att driva bolaget. Vi är såklart medvetna om det tuffa marknadsläget som både Panini och resten av branschen har legat i men vi alla känner till kvaliteten hos Panini och tror på deras långsiktiga affärsplan. För oss är det viktigt att kunna stötta bolag även under svårare perioder och inte bara när det går bra. Nu när vi förhoppningsvis rör oss mot ljusare tider ska det bli otroligt intressant att få fortsätta följa deras framgångssaga.
Ansök om lånDu har blivit utloggad pga inaktivitet.
Logga in igen