Vännernas produkt blev en supersuccé

ONS, FEB 16, 2021

Lucas Wasniewski var bara 23 år när han bestämde sig för att starta ett företag tillsammans med sina närmaste vänner med visionen att få människor att må bra. Nu hyllas Flowlifes innovativa produkter av allt från högpresterande idrottare till livsnjutare. Men vägen dit har inneburit mycket hårt arbete – och en hel del tuffa utmaningar.

Pengarna från Corpia gjorde att vi kunde utveckla vår digitala plattform. I slutändan innebar det att vi faktiskt lyckades mer än fördubbla omsättningen.

Det var Lucas mammas långvariga spänningshuvudvärk som gav upphov till idén att börja utveckla egenvårdsprodukter för återhämtning.

– Vi upptäckte att det var stor skillnad på de proffsigare produkterna för elitidrottare och de som riktade sig till konsumenter. Så vi utvecklade en trådlös massagekudde som blev en supersuccé, säger Lucas Wasniewski, vd på Flowlife.

Sedan starten har produktutbudet vuxit och omfattar i dag även träningsredskap. Företaget omsätter närmare 40 miljoner kronor, har 15 heltidsanställda medarbetare och över 50 000 nöjda kunder. Bland ambassadörerna finns idrottsstjärnor som fotbollsspelaren Jimmy Durmaz och friidrottaren Thobias Montler. 

– Vi har kommit långt sedan vi drog igång vår verksamhet i mina föräldrars uterum för snart fem år sedan. Då var även minsta kostnad ett tufft beslut att ta. Som när vi behövde betala 300 kronor för expressfrakt av en reklamskylt vi hade tryckt upp. Det var inte ett helt lätt beslut att ta, berättar Lucas Wasniewski. 

 Den största delen av försäljningen har skett via events och företaget är officiell partner till flera maraton och motionsevenemang. Med ett 40-tal event bokade runtom i Europa såg företaget ut att gå mot sitt bästa år. Men så slog coronapandemin till.

– Alla events vi hade bokat ställdes in och vi fick även förseningar i produktionen. Med ett stort lager av varor och inga events att sälja på, insåg vi snabbt att vi måste ställa om och satsa digitalt för att utveckla vår e-handel. Problemet var bara att vi inte hade några pengar.

Lucas Wasniewski tog kontakt med storbankerna som inte vågade satsa på Flowlifes affärsidé. Det gjorde däremot företaget han fått på rekommendation – Corpia.

– Som entreprenör vill man inte lägga för mycket tid och energi på själva låneprocessen, man vill istället komma vidare i den utmaning man har. Pengarna från Corpia gjorde att vi kunde utveckla vår digitala plattform, istället för att bara sitta och vänta ut pandemin. I slutändan innebar detta att vi lyckades mer än fördubbla vår omsättning.

– Nu är det istället svårt att mätta efterfrågan, säger Lucas Wasniewski. 



Darför valde vi att satsa på Flowlife

Vi vet hur svårt det kan vara för unga, snabbväxande bolag att få ett företagslån. Vi såg Lucas och teamets passion och driv, vilket i kombination med vår unika teknologi gör det möjligt för oss att låna ut pengar till bolag som andra väljer bort.

Ansök om lån

Vill du logga ut?

Ja
Nej

Vill du logga ut?

Ja
Nej

Du kommer snart att loggas ut pga inaktivitet om

Logga ut nu Jag vill förbli inloggad

Du har blivit utloggad pga inaktivitet.

Logga in igen